„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż- a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz
Powszechnie wiadomo, iż dzieci charakteryzuje naturalna ciekawość tego, co je otacza.
Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty ocharakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność krytycznego myślenia, myślenia przyczynowo- skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzania horyzontów myślowych przedszkolaka. I chociaż niektóre eksperymenty wydają się trudne, bo związane z dziedzinami takimi jak fizyka lub chemia, to dają dziecku okazję do odkrywania fascynującego świata przyrody i techniki, a wiedza
i umiejętności zdobyte we wczesnym dzieciństwie staną się inspiracją
i pomostem do wiedzy zdobywanej na kolejnych etapach edukacji.
Dlatego grupa Zajączków przynajmniej raz w tygodniu przeprowadza doświadczenia i eksperymenty. Od początku roku odbyły się już:
- Oglądanie świata przez lupę
- Szukanie tęczy za pomocą pryzmatu
- Co pływa, a co tonie
- Co jest ciężkie, a co lekkie z użyciem wagi szalkowej
- Co się rozpuszcza w wodzie
- Obserwacja zjawiska krystalizacji
- Obieg wody w przyrodzie i zjawisko skraplania
- Barwy podstawowe i pochodne- mieszanie kolorów
- Pienisty Smok- łączenie zasady z kwasem i proszkiem do prania
Prezentujemy zdjęcia z ostatnich eksperymentów.
M.Szyniszewsk