Adaptacja dziecka w przedszkolu to jeden z ważniejszych momentów w życiu kilkulatka i jego rodziny. Co mogą zrobić rodzice, by pomóc maluchowi poradzić sobie z tym wyzwaniem?
Warto skorzystać z następujących podpowiedzi:
- W okresie adaptacji staraj się nie wprowadzać dodatkowych dużych zmian w życiu rodziny.
- Przygotuj się, że przystosowywanie się dziecka do nowych warunków może trwać od kilku dni do kilku miesięcy.
- Przygotuj się na okazywanie przez dziecko trudnych uczuć (niektóre maluchy, mimo dobrego funkcjonowania w przedszkolu, po spotkaniu z rodzicem lub wieczorem odreagowują trudne emocje), a także na to, że przedszkolak może potrzebować większej niż dotychczas uwagi i troski ze strony opiekunów.
- Przed zaprowadzenie dziecka do przedszkola opowiedz mu, czego może się spodziewać, czytaj książeczki na ten temat, rozmawiaj z nim o jego wyobrażeniach, obserwujcie starsze przedszkolaki na placu zabaw itp.
- Postaraj się ułatwić dziecku funkcjonowanie w przedszkolu, np. dobierz odpowiednie ubrania (spodnie lub spódniczka na gumce, bluzeczka wkładana przez głowę, a nie na guziki, buty na rzepy itp.), poćwicz w domu zgłaszanie potrzeb fizjologicznych i innych, pozwól poeksperymentować z samodzielnym jedzeniem czy korzystaniem z toalety, a także realistycznie opowiedz o tym, jak będzie wyglądał czas spędzany w przedszkolu.
- Powiedz dziecku, kiedy po nie przyjdziesz („po obiedzie”, „przed drzemką” itp.) i poinformuj o tym wychowawcę.
- Stopniowo, wraz z rosnącą gotowością dziecka do pozostawania w przedszkolu i po uzgodnieniu tego z nim, przedłużaj jego czas pobytu w placówce.
- Rozmawiaj z dzieckiem o jego uczuciach związanych z pobytem w przedszkolu, zarówno tych pozytywnych, jak i tych trudnych.
- Jeśli masz duże obawy co do tego, czy twoje dziecko poradzi sobie w przedszkolu, skorzystaj ze wsparcia specjalisty – lepiej wcześniej z profesjonalną pomocą zaplanować przebieg adaptacji, niż szukać pomocy, kiedy problem jest już poważny.
Niektóre zachowania dorosłych mogą utrudnić dziecku przystosowanie się do nowego miejsca, na przykład:
- wywieranie na dziecko nacisku, by szybciej się przystosowało,
- porównywanie malucha do innych dzieci, które szybciej się adaptują,
- negowanie lub krytykowanie uczuć dziecka,
- straszenie malucha przedszkolem lub paniami przedszkolankami,
- przedłużanie pożegnania z dzieckiem, gdy to rodzicowi jest trudno odejść,
- wymykanie się przez rodzica po cichu, by maluch go nie widział,
- zbyt duża ilość racjonalnych tłumaczeń, dlaczego dziecko powinno chodzić do przedszkola,
- podkreślanie, że dziecko jest „grzeczne” lub „dzielne”, kiedy nie płacze w przedszkolu,
- opowiadanie o przedszkolu nieprawdziwych rzeczy,
- niepewność i wątpliwości rodzica co do wyboru przedszkola,
- okazywanie przez rodzica niechęci czy braku zaufania wobec wychowawców w przedszkolu.
Źródło:Przedszkolak Mój Nr16/2015
Greta Stachowiak