Dobra książka kształtuje wychowawczo i intelektualnie, pobudza wyobraźnię, spostrzeganie i myślenie czytelnika.
Człowiek nie rodzi się czytelnikiem, a zainteresowania książką nie powstają u niego samoistnie. Dziecko dopiero zostaje „ ukształtowane” w środowisku, w którym się wychowuje. Ważne jest, aby zainteresowania czytelnicze rozwijać jak najwcześniej przez udostępnienie i uprzystępnienie dziecku rozmaitych książek. Tylko wspólna i systematyczna lektura z rodzicami bądź nauczycielami prowadzi do powstania zaciekawień literaturą, które w późniejszych latach przekształcą się w stałe zamiłowania.
Istotne jest to, że do korzystania z książki mogą przyzwyczaić tylko rodzice i nauczyciele, którzy sami cechują się kulturą czytelniczą. Przy wzajemnej współpracy domu rodzinnego oraz środowiska edukacyjnego ( przedszkola , szkoły), dziecko może pokochać książki, chętnie czytać i stać się w przyszłości dojrzałym czytelnikiem z wyrobionym gustem i upodobaniami literackimi.
Na podstawie artykułu Emilii Całczyńskiej „Preferencje czytelnicze najmłodszych” opracowała Grażyna Zaremba