3- latki

Nauczycielki prowadzące: mgr Grażyna Zaremba, mgr Anna Sierschuła
Pomoc nauczyciela: Katarzyna Figas, Agnieszka Piechnik

„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz.                                                                 

Jeśli nie wie – wytłumacz. Jeśli nie może – pomóż.”      

Janusz Korczak

Praca wychowawczo-dydaktyczna oparta jest na programie wychowania przedszkolnego „Kocham przedszkole” Mirosława Anna Pleskot, Agnieszka Staszewska- Mieszek

Dziecko w wieku przedszkolnym wymaga szczególnej troski, należy, więc dbać o jego rozwój i w ten sposób budować fundament do późniejszej nauki szkolnej.

Dobór metod zależy od indywidualnych możliwości dzieci oraz od tego, jakie umiejętności zaplanowaliśmy kształcić w danej chwili. Zatem najlepszymi metodami są te, które aktywizują i motywują dziecko oraz umożliwiają praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.

W codziennej pracy z dziećmi wykorzystujemy różne metody oraz elementy niektórych z nich, stwarzając warunki umożliwiające każdemu dziecku rozwój zgodnie z jego wrodzonym potencjałem. Staramy się, aby każde dziecko miało poczucie odniesionego sukcesu i mogło budować pozytywny obraz własnego „Ja”.

Przedsięwzięcia wychowawczo-dydaktyczne w naszej grupie są ukierunkowane na:

  • kształtowanie sprawności samoobsługowych
  • wdrażanie do współdziałania w grupie
  • stymulowanie rozwoju fizycznego, intelektualnego, emocjonalnego  i społecznego
  • stwarzanie warunków, w których dziecko będzie mogło rozwijać się zgodnie ze swoimi możliwościami i zdolnościami
  • kształtowanie umiejętności mówienia o swoich pragnieniach i potrzebach
  • kształtowanie wrażliwości oraz ekspresji plastycznej i muzycznej;
  • doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej, rozwijanie sprawności manualnej
  • budowanie poczucia przynależności regionalnej i narodowej
  • rozwijanie kompetencji matematycznych i logicznego myślenia
  • kształtowanie postaw moralnych, propagowanie wzorców, norm i zachowań społecznie akceptowanych

Metody pracy w naszej grupie:

Pedagogika zabawy -Klanza

Nazwa tej metody nasuwa skojarzenia: „coś jest przyjemne, coś wyzwala spontaniczność, coś wyzwala radość”.

Pedagogika ta włącza do nauczania i wychowania metody kreatywne, aktywizujące, pobudzające emocje i wyobraźnię, z przełożeniem ich na takie sytuacje, w których uczestnik grupy może bez lęku rozwijać swoje najlepsze strony.

Proponuje zabawy i gry, które:

  • zapewniają dobrowolność uczestnictwa,
  • wykluczają rywalizację,
  • dają możliwość komunikowania się poprzez ruch, słowo, plastykę oraz inne środki wyrazu.

Doświadczenie zaś własnej twórczości służy akceptacji własnych możliwości i ograniczeń (także fizycznych).

Wymiana myśli i odczuć, zrozumienie problemu, który można wspólnie rozwiązać sprzyjają integracji w grupie. Uczestnicy zabawy, bawiąc się pozbywają się stresu i niepewności, stają się otwarci na drugiego człowieka, ćwiczą się również w asertywności. Dzięki pozytywnemu oddziaływaniu grupy, dzieci czują się bardziej dowartościowane, co wyzwala w nich chęć do działania. Metod związanych z pedagogiką zabawy najlepiej uczyć się przez przeżywanie. Tylko wtedy dzieci dobrze się bawią, czują się odprężone i radosne.

Hata-joga

Dzieci uwielbiają ruch, różnorodność i spontaniczne działania. Nic więc dziwnego, że zabawy ruchowe w przedszkolu z elementami jogi należą do ulubionych zajęć przedszkolaków. Joga w naszej grupie to rozwijanie świadomości swojego ciała, nauka współdziałania w grupie oraz doskonalenie precyzji ruchów. Co daje joga dla dzieci? Atmosfera zabawy i niewymuszonej aktywności, pozwala dzieciom na szczerą radość z jogi i chęć podejmowania kolejnych wyzwań. Główne zalety jogi dla dzieci obejmują: Poprawę kondycji fizycznej i wzmocnienie mięśni ciała – poprawę elastyczności. Jednak najważniejsze, że joga dla dzieci to zabawa. Ćwiczenia wplecione są w historię dostosowaną do rozwoju i zainteresowań dzieci. Podczas zajęć wybieramy się na wyprawę przez dżunglę, safari czy bierzemy udział w akcji straży pożarnej, ratując kota, który utknął na drzewie:) Podczas ćwiczeń oddechowych dziecko staje się smokiem, rybką albo małym króliczkiem. Wszystkie nabywane podczas zajęć umiejętności wpływają pozytywnie na rozwój dziecka, usposobienie, adaptację w nowych warunkach i grupie, respektowanie samego siebie   i środowiska, w którym wzrasta. Warto dodać, że Joga nie jest religią, chociaż łączy się z hinduizmem.  Wiele ćwiczeń z zakresu jogi dzieci będą wykonywały w szkole na lekcjach wychowania fizycznego np. mostek, łuk i inne. Joga dla dzieci to gimnastyka ciała   i samoregulacja emocji poprzez oddech.

Metoda aktywnego słuchania muzyki Bati Strauss

Istotą tej metody jest chęć przybliżenia dzieciom muzyki klasycznej poprzez tzw. „aktywne słuchanie”. Polega ono na wykonywaniu prostych układów rytmiczno – tanecznych proponowanych przez nauczyciela. W przypadku dzieci młodszych są to ruchy ilustrujące krótkie opowiadanie związane z każdym utworem muzycznym. Zabawy rytmiczne są pierwszym etapem przygotowującym do wprowadzenia instrumentów perkusyjnych, z którymi dziecko ma możliwość aktywnego uczestniczenia w utworze muzycznym jako współwykonawca lub dyrygent

 Bajkoterapia – która pozwala rozwijać koncentrację uwagi, redukuje napięcia psychofizyczne, relaksuje.

Muzyka relaksacyjna ma bardzo duży wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie. Pozwala ona redukować stres, lęki, depresje. Bardzo ważna w doborze muzyki do ćwiczeń jest tonacja, tempo, oraz czynniki psychologiczne, fizjologiczne i estetyczne, po to by spowodować różnorodne reakcje słuchowe, fizyczne i emocjonalne.

Metoda twórczego myślenia J. Osborne – „Burza mózgów”

Metoda ta jest szczególnie polecana podczas rozwiązywania problemów. Wszyscy uczestnicy mają prawo zgłaszać swoje pomysły, ponieważ nie podlegają one ocenie, (co jest bardzo istotne w pracy z dziećmi).

Ważna jest duża ilość pomysłów, lecz nie jest istotne, kto jest autorem pomysłów. Po zakończeniu zgłoszeń, można przystąpić do oceny pomysłów pod kątem przydatności w pracy.

Metoda twórczego myślenia polecana jest w codziennej pracy z dziećmi, gdyż:

  • wspaniale integruje grupę,
  • rozwija fantazję,
  • rozbudza w dziecku wyobraźnię twórczą.

 Kinezjologia edukacyjna P. Dennisona -ćwiczenia zalecane dla podniesienia potencjalnych zdolności uczenia się dzieci. Metoda została stworzona, aby stymulować, wyzwalać oraz relaksować.  Szczególnie pomocna jest w pracy z dziećmi.

Drama -metoda edukacyjna i wychowawcza aktywizująca pracę dziecka, pozwala uruchomić wyobraźnię dziecka w sposób dostosowany do jego indywidualnych możliwości.

W celu zintegrowania oddziaływań wychowawczych-dydaktycznych, duży nacisk kładziemy na współpracę z rodzicami, do której serdecznie zapraszamy.