6- latki

Nauczycielki prowadzące: mgr Mirela Konieczna, mgr Renata Waligóra
Nauczyciel wspomagający: mgr Magdalena Szyniszewska
Pomoc nauczyciela: Renata Strzałkowska

„ Dzieci rodzą się ze skrzydłami.

  Nauczyciele pomagają im je rozwijać”

( Janusz Korczak)

Wartości wychowawcze w naszej grupie:

  • Kontynuacja wychowania domowego
    • Możliwość kontaktów interpersonalnych i nauki zachowań społecznych
    • Przygotowanie do życia w społeczeństwie (nabycie wszelkich kompetencji ułatwiających przyszły start dziecka w szkole)
    • Stworzenie miejsca, w którym dzieci i dorośli czują się dobrze

    Rola nauczyciela, jako wychowawcy:

  • Swoją postawą jest wzorem do naśladowania, odnosi się do dzieci i innych osób w sposób miły i uprzejmy
    • W jasny sposób ustala z dziećmi reguły panujące w grupie
    • Akceptuje dzieci takie, jakimi są –interesuje się ich problemami
    • Konflikty pomiędzy wychowankami rozwiązuje sprawiedliwie
    • Traktuje poważnie swoich wychowanków, ma zawsze dla nich czas
    • Nie okazuje dzieciom swojej złości –jest opanowany
    • Ma poczucie humoru
    • Otwarcie wyraża niezadowolenie skierowane na zachowanie, a nie dziecko
    • Nagradza zachętą, pochwałą, dobrym słowem
    • Nie krytykuje i nie ośmiesza
    • W sposób rozsądny uwzględnia potrzebę swobodnej działalności

Wizja dziecka w naszej grupie:

  • Wesołe, radosne, bezpieczne
    • Spontaniczne
    • Spragnione wiedzy –chętne do współdziałania
    • Twórcze
    • Posiadające kompetencje (interakcje społeczne, poznawcze, lokomocyjne, sensoryczne, emocjonalne i ekspresywne).

Prawa dziecka w naszej grupie:

  • Prawo do aktywnej działalności, serdeczności, miłości i ciepła
    • Spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje
    • Indywidualnego procesu i tempa rozwoju
    • Aktywnej dyskusji z rówieśnikami i dorosłymi
    • Aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy
    • Zabawy i wyboru towarzyszy zabaw
    • Posiadania osób odpowiedzialnych, do których zawsze może się zwrócić
    • Badania i eksperymentowania
    • Różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia
    •  wypoczynku
    • jedzenia i picia- zdrowego żywienia

  Cele pracy pedagogicznej– dążenie do wielostronnego, psychofizycznego   

  przygotowania dziecka do uczestniczenia w życiu społecznym:

  • Tolerancja
    • Akceptacja i zrozumienie potrzeb innego dziecka w grupie
    • Niesienie wzajemnej pomocy, serdeczności i koleżeństwa
    • Umiejętności komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom
    • Wdrażanie do osiągnięcia optymalnego poziomu rozwoju samodzielności w podstawowych sferach życia
    • Umiejętność tworzenia przyjaznego klimatu do zabawy
    • Szacunku dla pracy własnej i kolegów
    • Dokonywania właściwych ocen  
    • Rozwiązywania konfliktów i negocjacji
  • Działania i cele wychowawczo –dydaktyczne zorientowane są na dziecko zgodnie z jego możliwościami i umiejętnościami:
  • osobowością dziecka
  • jego potrzebami
  • możliwościami  i drogami poznawczymi poprzez własną aktywności twórczą  
  • zainteresowaniami i skłonnościami
  • uczeniem się przez działanie

Praca pedagogiczna  naszej grup polega na przedstawianiu dzieciom ciekawych ofert, kierując punkt ciężkości na :

  • Zajęcia muzyczne i ruchowe z wykorzystaniem elementów rytmiki  i baletu: prowadzone metodami inspirującymi kreowanie samego siebie, bowiem naturalną potrzebą dziecka jest ruch, który umożliwia mu wyrażanie samego siebie. Chcąc sprostać zadaniu, którego celem jest zaspokojenie potrzeby ruchu mającego ogromny wpływ na prawidłowy rozwój dzieci, wdrażamy metody oparte na wyzwalaniu twórczej i kreatywnej aktywności. Umożliwianie kreowania samego siebie posiada dwa istotne wymiary. Pierwszy, to rozwój osobowości, zaś drugi w odpowiednich warunkach może stać się elementem terapii. Ruch kreatywny opiera się na zasadzie spontaniczności i swobodzie, którego przykładem jest taniec „wyzwolony” ,np. w metodzie Rudolfa Labana, gdzie jako instrumentu do wyrażania przeżyć dziecko używa   własnego ciała.
  • Metodę ruchu odtwórczego – stretching, który ma charakter stworzenia podstawy pełnego zdrowia, sprawności i odporności. Metoda polega na delikatnym traktowaniu aparatu ruchu, wyrażającego się spokojnym kontynuującym rozciąganiem mięśni a następnie trwaniu w bezruchu w docelowej pozycji ćwiczebnej. Metoda stosowana jest w formie opowieści ruchowej przy muzyce np. zachowanie zwierząt.
  • Metodę dobrego startu Metoda ruchu z wykorzystaniem materiału muzycznego .  Inspiracją do podjęcia pracy z wykorzystaniem elementów tej metody jest możliwość  oparcia się na rytmie poznanej piosenki, rymowanki. Ponadto jej zaletą jest przystosowanie materiału do potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym.  Założeniem MDS jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych i motorycznych oraz współdziałanie, integracji percepcyjno- motorycznej.   MDS

            działa wszechstronnie na rozwój psychomotoryczny dziecka i ułatwia naukę

            czytania i  pisania. Spełnia również rolę profilaktyczną, zapobiega

            występowaniu dysleksji  rozwojowych, czyli specyficznych trudności w

            czytaniu i pisaniu, a tym samym  niepowodzeniom szkolnym.

  • Kinezjologia edukacyjna  Paula Dennisona, czyli ćwiczenia relaksacyjne i energetyzujące służące integracji półkul mózgowych w celu efektywniejszego działania. Metoda ta jest prosta, sprzyja harmonijnemu rozwojowi, a stosowana cierpliwie i wytrwale, pomaga przezwyciężyć rozmaite trudności dziecka. Ćwiczenia proponowane dzieciom są bardzo proste i bezpieczne, polegają na wykonywaniu różnych ruchów – zawsze naprzemiennych. Wykonywane w odpowiedni sposób prowadzą do lepszej współpracy obu półkul, czego efektem może być między innymi płynne czytanie lub ładne, wyraźne pismo. Ponadto poprawiają wzrost koncentracji uwagi, wyciszenie, umiejętność prawidłowego relaksu, odstresowanie a także rozbudzają dziecięcą twórczość.