Pobudzanie aktywności twórczej dziecka wspomaga jego harmonijny i pełny rozwój.
Powoduje, że maluch jest ciekawy świata, samodzielny, ma wysoką samoocenę i jest otwarty na nowe doświadczenia. Zwiększają się również jego możliwości intelektualne i kompetencje społeczne. Twórczy rozwój jest możliwy w atmosferze bezpieczeństwa emocjonalnego, akceptacji i poczucia wolności.
-
Rozmawiaj z dzieckiem o jego pomysłach i planach, wzmacniaj je swoimi pozytywnymi reakcjami. Prawidłowa komunikacja zachęca maluch do twórczych poszukiwań lub je niweczy:
- Słuchaj aktywnie dziecka, jak najczęściej okazuj zainteresowanie: To interesujące! Dobre pytanie! Opowiedz o tym coś więcej!
- Komentuj to, co widzicie i robicie, zachęcaj maluch do zadawania pytań i zawsze odpowiadaj na jego pytania.
- Wystrzegaj się stwierdzeń wyrażających wątpliwość co do celu działań podejmowanych przez dziecko, jak: Nigdy dotąd tego nie robiliśmy, Z tym będzie tylko kłopot, Radziliśmy sobie zawsze doskonale bez tego, To nie będzie działać, Ale co pomyślą inni…
- Unikaj stwierdzeń, które obniżają samoocenę dziecka: Nie zadawaj głupich pytań, Kto to widział żeby tak robić…, Dlaczego nie pomyślisz zanim, coś zrobisz?!
- Pomagaj maluchowi tylko wtedy, kiedy tego oczekuje. Dziel z nim ryzyko: Na pewno dasz sobie radę, Jak będziesz potrzebować pomocy, daj mi znać.
- Okazuj dziecku szacunek. Poważnie traktuj jego decyzje. Nie odrzucaj nowych pomysłów, nie okazuj zniecierpliwienia, nie narzucaj ustalonych wcześniej odpowiedzi. Pokaż mu ( najlepiej na własnym przykładzie!), że błędy to zwyczajna sprawa, można je wykorzystać do nauczenia się czegoś nowego.
- Uważnie dobieraj zabawki i gry pod kątem stymulowania twórczej aktywności swojej pociechy. Pozwalaj na wykorzystywanie w zabawach przedmiotów o innym przeznaczeniu ( np. kartonów, niepotrzebnych opakowań, garnków, pokrywek).
- Baw się razem z dzieckiem w gry i zabawy stymulujące twórcze myślenie (np. podczas spaceru, podróży samochodem, pociągiem), takie jak: Wymień znane ci rzeczy, które są niebieskie i miękkie, Jak inaczej możemy nazwać…(np. stół, okno); gra w skojarzenia: Z czym kojarzy ci się…(np. lato, tramwaj) – każdy uczestnik podaje słowo, które kojarzy mu się z wyrazem wymienionym wcześniej; wcielanie się w role – uczestnicy losują postacie (król, niemowlę, kot itp.) i przedstawiają je werbalnie i/lub ruchowo; rysowanie lub malowanie ilustracji do fragmentów muzycznych, pojęć abstrakcyjnych, uczuć (miłość, radość, smutek, problemy, kłopoty, zapachy ).
- Zapewnij dziecku kontakt ze sztuką. Jeśli na co dzień nie macie dostępu do dużych galerii, muzeów czy sal koncertowych, warto sprawdzić ofertę lokalnych domów kultury czy pracowni plastycznych, pokazać ciekawe obiekty architektoniczne lub zabytki sztuki sakralnej w kościołach. Nieocenioną wartość będą miały spotkania z lokalnymi twórcami amatorami.
- Zachęcaj dziecko do podejmowania aktywności artystycznej i rozwijania umiejętności. Zadbaj, by w domu znajdowały się takie przybory i materiały, jak: kredki, farby, masy plastyczne do lepienia, papier o różnych fakturach, nożyczki, klej. Gromadź tzw. materiały odpadowe ( makulaturę, pojemniki i pudełka po żywności, kosmetykach, środkach higienicznych, np. rolki po jednorazowych ręcznikach) i pozwól, by dziecko miało do nich stały dostęp
.
Magdalena Szyniszewska
„Wychowanie w Przedszkolu”