RADY DLA RODZICÓW
1. Mów do dziecka jak najwięcej od pierwszych dni jego życia. Jeśli nawet nie rozumie ono słów, które są do niego kierowane, to oswaja się z akcentem, intonacją, rytmem oraz tempem mowy.
2. Wypowiedzi, które kierujesz do najmłodszych powinny być proste, poprawne pod względem fonetycznym i gramatycznym, a wymowa wyraźna. Unikaj „języka dziecięcego” i sztucznych zdrobnień. Gdy dziecko mówi „po swojemu”, powtarzaj po nim tę samą treść w poprawnej gramatycznie formie.
3. Wspomagaj rozwój słuchu dziecka. Baw się z nim w rozpoznawanie i naśladowanie głosów zwierząt i dźwięków płynących z otoczenia.
4. Śpiewaj dziecku i z dzieckiem, słuchaj muzyki, graj z nim na instrumentach. Słuch muzyczny umożliwia dziecku różnicowanie dźwięków pod względem wysokości, tonu, barwy, tempa, rytmu czy akcentu. Są to zjawiska wspólne dla muzyki i mowy.
5. Zachęcaj dziecko do mówienia. Organizuj takie sytuacje zabawowe, bogate w doznania wielozmysłowe, które aktywizują czynności psychiczne i pobudzają do wypowiedzi.
6. Ucz słuchania, kiedy mówią inni. To ważna umiejętność, pozwalająca zrozumieć drugą osobę i adekwatnie jej opowiedzieć.
7. Zachęcaj dziecko do zadawania pytań. Pomagają one nawiązać kontakt i są jedną z form treningu językowego. Dziecko, by chciało mówić, musi mieć obok siebie chętna osobę, zainteresowaną tym, co chce ono wyrazić.
8. Codziennie czytaj dziecku. Głośne czytanie i opowiadanie wzbogaca słownictwo, rozwija wyobraźnię, pamięć i myślenie.
9. Komentuj możliwie często to, co robisz i co robi dziecko, np.: Teraz gotuję, a później wyjdziemy na spacer.
10. Ćwicz z dzieckiem narządy mowy w formie zabawy – „gimnastyka buzi i języka”. Sprawne funkcjonowanie narządów mowy to warunek prawidłowego wymawiania wszystkich głosek.
11. Zwróć uwagę, aby dziecko oddychało nosem. W przypadku, gdy oddycha ustami, zwróć się do pediatry o ustalenie przyczyny.
12. Od najmłodszych lat ucz dbałości o higienę jamy ustnej.
13. Jeśli zaobserwujesz wady wymowy u swojego dziecka, nie łudź się, że „samo z tego wyrośnie”. Powinieneś w razie potrzeby zgłosić się do logopedy o pomoc oraz sam regularnie pracować z dzieckiem.
14. Nie krytykuj mowy dziecka w jego obecności ani w obecności innych dzieci. Nie porównujmy go z rówieśnikami. Uświadamianie dziecku, że jego mowa jest dla rodziców problemem i zmartwieniem, wywoła skutek odwrotny do zamierzonego, zniechęci je i zablokuje.
Źródło: „Wychowania w Przedszkolu” Nr1 styczeń 2013r
Hanna Jankowska