* PAMIĘTAJ!. NIE DA SIĘ ZAPOBIEC WSZYSTKIM WYPADKOM I URAZOM. Dzieci poznają otaczający je świat, kierując się własną logiką, nie potrafią w odpowiedni sposób reagować na niebezpieczne sytuacje. Nie przewidują skutków podejmowanych działań, inaczej niż dorośli postrzegają rzeczywistość (mają od nich mniej doświadczeń i psychofizycznych możliwości oceny sytuacji).

* DAWAJ DZIECKU DOBRY PRZYKŁAD. Nigdy nie podejmuj w jego obecności działań , które tobie wydają się bezpieczne, ale dla dziecka mogą być bardzo groźne w skutkach. Maluch uczy się przez naśladownictwo może powtórzyć zaobserwowane wcześniej czynności (np. wejść na przejście dla pieszych, gdy zapala się czerwone światło).

* DZIECI MUSZĄ NAUCZYĆ  SIĘ ROZPOZNAWAĆ ZAGROŻENIA. Brak doświadczeń związanych z prawidłowo przebiegającym i adekwatnym do możliwości dziecka usamodzielnianiem się może czasami mieć gorsze skutki niż drobne obrażenia, których najmłodsi doznają podczas np. nauki chodzenia, wspinania się czy sięgania po interesujące je przedmioty.

* NADMIERNA OPIEKUŃCZOŚĆ POZBAWIA DZIECKO WIARY WE WŁASNE SIŁY I OBNIŻA JEGO MOŻLIWOŚCI ROZWOJOWE. Może też spowodować , że maluch pozostawiony choć na chwilkę bez opieki dorosłego zignoruje ograniczenia oraz zakazy i zrobi coś niebezpiecznego dla swojego zdrowia.

* PRAWIDŁOWO WYJAŚNIAJ DZIECKU STAN RZECZY. Formułuj wypowiedzi tak, odpowiadały sposobowi uczenia się i zbierania doświadczeń przez dzieci. Zamiast mówić :Tylko nie wychodź na ulicę, powiedz: Zostań ze mną na chodniku , tu jest bezpieczniej.

* NAJCZĘŚCIEJ DO WYPADKÓW Z UDZIAŁEM DZIECI DOCHODZI W DOMU. Popatrz na wasz dom z perspektywy dziecka. Zobacz, co i jak  on widzi z racji swojego wzrostu. Zadbaj, by otoczenie było bezpieczne i przyjazne dziecięcej potrzebie poznawania świata;

– podczas gotowania zawsze odwracaj uchwyty patelni i rondli do wewnętrznej strony piecyka;

– zrezygnuj z obrusów, by dziecko wraz z nim nie ściągnęło na siebie np. gorącej herbaty;

– zabezpiecz wszystkie gniazda wtykowe zaślepkami, które uniemożliwią dziecku włożenia czegoś do środka;

– zamontuj na schodach barierki ochronne i listwy przeciwpoślizgowe;

– przytwierdź do ściany regały półki, na które może chcieć wspinać się dziecko;

– nigdy nie pozostawiaj dziecka samego podczas kąpieli, zabezpiecz też wannę matą   przeciwpoślizgową, ustaw bezpieczną temperaturę wod;:

– zabezpiecz okna (najlepiej w uchylny sposób otwierania) i odstaw na odpowiednią odległość meble, po których dziecko może się wspiąć na parapet;

*JEŚLI COŚ SIĘ STANIE, OPANUJ WŁASNĄ PANIKĘ. Mów do dziecka spokojnie, okazując mu potrzebne w tym momencie wsparcie. Porozmawiaj z nim o jego przerażeniu spowodowanym upadkiem czy urazem. Przytulając, powiedz np. Ale się wystraszyłeś, nawet nie przypuszczałeś, że coś takiego może się zdarzyć. Kiedy maluch się uspokoi, możesz zapytać, czego w tej sytuacji się nauczył, a jeśli dziecko doznało obrażeń – udziel mu pomocy lub skontaktuj się z lekarzem.

* W KAŻDYM DOMU POWINNA ZNAJDOWAĆ SIĘ APTECZKA z materiałami opatrunkowymi i lekami , których dobór można omówić z lekarzem pediatrą. Pamiętaj o dobrym zabezpieczeniu leków przed dziećmi!

* POZNAJ ZASADY UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY. Doskonal praktyczne umiejętności postępowania w razie nagłego wypadku. Przećwicz z całą rodziną sposoby reagowania podczas trudnych zdarzeń (np. pożaru).

* W każdym przypadku, gdy w twoim odczuciu dziecku mogło się zdarzyć coś, co wymaga udzielenia natychmiastowej pomocy medycznej, nie wahaj się wezwać zespołu ratownictwa medycznego lub przewieź dziecko do najbliższego szpitala, w którym udzielą mu pomocy.

* Pamiętaj , aby wezwać zespół ratownictwa medycznego, należy zadzwonić z telefonu stacjonarnego lub z telefonu komórkowego pod numer  997 albo 112 . NAUCZ DZIECKO DZWONIĆ PO POMOC.

 

Najważniejsze informacje , które należy spokojnie podać po zgłoszeniu się dyspozytora medycznego:

dokładne miejsce zdarzenia (adres, lokalizacja, punkty orientacyjne);

– powód wezwania – czy dziecko jest przytomne i czy oddycha;
– kto potrzebuje pomocy – wiek dziecka oraz istotne informacje o jego dotychczasowym stanie zdrowia ( choroby przewlekłe, przebyte ostre infekcje);

– kto wezwał zespół ratownictwa medycznego.

Nigdy nie kończ połączenia jako pierwszy, poczekaj, aż dyspozytor medyczny potwierdzi dane i skończy z tobą rozmowę.

Źródło:Wychowanie w przedszkolu nr6/2013

Hanna Jankowska