Dobry słuch wiąże się z rozwoje dziecka, przede wszystkim z rozwojem jego prawidłowej mowy, a w konsekwencji z powodzeniem w szkole. Ma wpływ na rozwój zdolności płynnego czytania i poprawnego pisania.

 

  • Dbaj o prawidłową higienę i zdrowie narządu słuchu malucha. Ubieraj dziecko stosownie do warunków atmosferycznych. Częste i przewlekłe infekcje górnych dróg oddechowych (katar) mogą być przyczyną zapalenia ucha i w konsekwencji trwałego uszkodzenia narządu słuchu.
  • Wyjaśnij dziecku, by nigdy nie wkładało do ucha ani nosa drobnych przedmiotów (korale, małe klocki, guziki) i produktów spożywczych (ryż, fasola, groch, pestki owoców). Zadbaj, by wyłącznie w twojej obecności mogło mieć z nimi kontakt.
  • Ogranicz hałas mocne bodźce słuchowe, które dochodzą do dziecka. Zwracaj uwagę na porozumiewanie się z nimi stonowaną wysokością głosu. Kontroluj głośność nośników dźwięku znajdujących się w otoczeniu malucha (telewizor, radio, odtwarzacz CD) . Zwracaj uwagę, by jak najrzadziej przebywał w miejscach o dużym natężeniu hałasu (koncerty, pokazy fajerwerków, imprezy sportowe).
  • Wprowadzaj dziecko w różnorodny świat dźwięków i usprawniaj narząd słuchu, nawet, gdy działa prawidłowo. Organizuj zabawy wspomagające rozwój słuchu:

– Wsłuchiwanie się w otoczenie. Poproś dziecko, by zamknęło oczy i wsłuchało się w dobiegające odgłosy otoczenia. Niech próbuje wychwyci takie odgłosy, jak np. kapanie wody, tykanie zegara, granie radia, szum samochodów, szczekanie psa, rozmowy ludzi, krzyk dzieci.

– Zabawy przebiegające w całkowitej ciszy, np. przenoszenie dzwonka w taki sposób, by nie wydał dźwięku, chodzenie po wyznaczonej powierzchni tak, by nie wydawała dźwięku (skrzypiąca klepka), zabawa w głuchy telefon.

–  Rozpoznawanie wytworzonych dźwięków. Uderzaj łyżeczką w szklankę, kamień, drewno. Tocz kamyk po drewnianej podłodze i po glazurze a dziecko niech słucha i patrzy. Następnie poproś je by zamknęło oczy i uważnie słuchało, a Ty powtórz wcześniej wykonywane czynności. Czy maluch rozpozna, który przedmiot wydał dźwięk?

– Różnicowanie i naśladowanie dźwięków. Posłuchajcie odgłosów, jakie wydają zwierzęta np. szczekanie psa, miauczenie kota, ćwierkanie ptaków, ryczenie krowy, rżenie konia, beczenie baranów itp. Poproś dziecko, by naśladowało te dźwięki. Słuchajcie odgłosów wydawanych przez różne przedmioty, np. telefon, dzwonek do drzwi, pojazdy ( auto, pociąg, motor), zegar, nożyce. Czy maluch potrafi je naśladować?

– Rozpoznawanie dźwięku różnych rzeczy znajdujących się w zamkniętym pudełku. Wkładajcie do pudełka różne drobne przedmioty, takie jak fasola, kamyczki, cukier, ryż. Potrząsajcie pudełkiem i słuchajcie odgłosów. Czy dziecko potrafi określić z zamkniętymi oczami, które przedmioty wydają te dźwięki?

  • Jeżeli zauważysz, że maluch źle słyszy lub podejrzewasz uszkodzenie narządu słuchu, koniecznie skontaktuj się z laryngologiem, by przeprowadził niezbędne badania i potwierdził lub rozwiał twoje obawy.
  • Sygnałami do wizyty u specjalisty mogą być następujące sytuacje i zachowanie dziecka:

– częste i przewlekłe zapalenie ucha;

– nagły, ostry ból ucha lub wyciek z niego (pojawienie się krwi);

– spowolniony rozwój mowy lub bardzo niewyraźna mowa;

– konieczność wielokrotnego powtarzania komunikatów do malucha;

– posługiwanie się przez dziecko w codziennych sytuacjach głośną mową, wręcz krzykiem;

– brak reakcji na komunikaty kierowane do dziecka, kiedy jest do ciebie odwrócone plecami;

– odwracanie głowy bokiem do źródła dźwięku (nasłuchiwanie jednym uchem);

– częste prośby malucha o zwiększenie głośności odbiorników RTV.

 

Anna Sierschuła

Źródło: Wychowanie w Przedszkolu